Var är världen på väg egentligen?

På vägen till eller från jobbet så brukar jag råka ut för mina highs or lows när det gäller min tro på världen. Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan. Nyheterna på radion brukar påverka mig starkt. Tydligen.

Jag var på väg hem och hörde om en kvinna i Indien som blivit utsatt för gruppvåldtäkt. Tårarna rann för denna stackars kvinna och alla andra kvinnor som drabbas av mäns våld. Den kvällen läste jag artikel efter artikel om våldet, om offren och deras anhöriga. Tills jag inte orkade mer. Tills jag gick för att sova. I min säng. I min trygga lilla värld. Och jag mådde så dåligt.

Några dagar senare kom det tårar igen - men denna gången var det glädje. Massbröllop på Grammy-galan. Den lycka som de paren kände tillsammans med hela publiken. Deras oförglömliga ögonblick. Jag såg på klippen. Lyssnade på musiken. Om och om igen. Tittade på bilder på de nygifta parens glädjetårar. Tills jag gick och la mig. I min säng. I min trygga lilla värld. Och mådde så bra.

Sådär pendlar det.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

This is me

Tack för allt gott här i världen

Jojo humöret